NOBILE NHP 2013 – Night ride tunning

Vzhledem k tomu že v našich zeměpisných šířkách v noci až zas tak často nefouká, je noční snowkiting (a nebo dokonce kiteboarding) poměrně ojedinělá aktivita, ale néé zas až tak moc, jak by se mohlo zdát (každopádně je v ČR pár skupinek nadšenců, co noční jezdění vyznávají a uznávají..) ale nepředbíhejme, … nejprve krátce k PRKNU samotnému.

 

 

 

 

 

NOBILE NHP 2013 je high-end speciální snowboard určený převážně (NIKOLI VŠAK VÝHRADNĚ) pro snow-kiting. Vyrábí se pouze v tmavě-zelené barvě, která z určitého Ăşhlu pohledu žšajnujeś také do tmavě modra. Na tom by nebylo nic až tak extra zajímavého a zvláštního, i když sám design a vzor je velmi atraktivní, nápaditý a specifický. Zvláštností jsou hlavně 3 technické vychytávky, které už na těchto stránkách byly prodiskutovány dříve:

Vlnitá skluznice, a zároveň tedy i vlnitá hrana: NOBILE – hrana vlnitá vertikálně, čili nahoru a dolu – podobnou technologii využívají i prkna LIBtech – kde je však hrana vlnitá horizontálně tzn. zprava doleva. Výsledek žvlnitosti hranś na jízdní projev boardu je u obou technologii velmi podobný “ a to: vynikající trakce prkna především na náročném povrchu (ledovka, plotny, krusta…) zajištěná faktem, že v jakékoli poloze je v kontaktu s povrchem až 7 bodů hrany nezávisle na sobě.
Speciální vnitřní sendvičová konstrukce prkna – při níž jsou do prkna při výrobě zalaminovány komponenty s trvalým mechanickým předpětím opačným, než je prohnuti prkna, což má obrovský vliv na mechanické jízdní vlastnosti desky (NHP není typ Banana/Rocker, nýbrž je to mírný Camber)
Rádius R20m, tedy prakticky deska s rovnou hranou “ téměř bez znatelného rádiusu hrany, respektive obou hran, pac NOBILE NHP 2013, je všestranně symetrické prkno (tzn. pravo-levě symetrické i předo-zadně symetrické, matematicky řečeno to představuje středovou souměrnost prkna s pozitivním dopadem této vlastnosti na jízdu na obě strany a navíc po obou hranách “ backsideové i frontsideové..) Důvodem pro vysokou hodnotu rádiusu R20 je to, že při snowkitingu se předpokládá, že jezdec jede většinu času žrovněś. Jednoduše se to dá vyjádřit asi tak, ze byste si asi težko vzali krátký carvingy s rádiusem R10,5m na obřák, nebo na sjezd…samozřejmě se obřák dá sjet taky na slalomkách, ale proti speciál obřačkám asi bez vetší šance… podobně funguje tento snb, pokud jde o rádius zakřivení hran.

Nyní něco k nočním experimentům:

Už v roce 1996 jsme při (ne)jedné zimní měsíční noci svahovali na našem zasněženém ždomácím svahuś na paraglidech (doufám, že je to už promlčené, páč ani před těmi 17ti roky nebylo létaní v noci legální …). Vše probíhalo celkem v pohodě, až do chvíle, než brácha dostal nápad, že mě – vyfotí za letu… samozřejmě se silným bleskem přímo do xichtu…
No, takže po výše popsaný zkušenosti jsme noční experimenty žna živoś na několik roků radši omezili… a několik roků jsme pak lítali v noci už jen s RC akrobatama (letadla na vysílačku osvíceny diodama), jezdili s osvícenejma rychlostníma RC loděma (80km/h+), RC autama (70km/h+) atd…
ChuĹĄ se zase pořádně žvykravit na živoś jsme dostali poměrně žnevinněś v zimě v roce 2010/2011 a to po jednom odpoledním jezdění na kajtech… Jezdili jsme s kajtama po zasněženým letišti během odpoledne, pak jsme si dali pár striktně nealkoholických drinků v letištním baru …. a když jsme vyšli žvelmi jistýmś krokem ven z letištního baru, zjistili jsme zhruba tyto 4 zásadní věci: za prvé – že by nebylo dobré sedat hned za volant, za druhé – že nám je příjemně teplo J…za třetí – že je tma jako v PRD-LI, a za čtvrté – že stále ještě FOUKÁ VÝTR! Tak jsme zase vybalili nádobíčko, rozsvítili auta na krajích letiště a dostatečně se žvykraviliś v hlubokým prašanu.
Z nočního ježdění jsme si (překvapivě) zapamatovali pár postřehů: zásadní poznatek byl, že – není ani tak problém vidět, páč bílej sníh a měsíční svit krajinu jakž takž osvětluje, ale je problém BÝT VIDĚN. V situaci, kdy na otevřený pláni (letiště) fouká vítr, lítá sníh a kajteři se pohybujou rychlostma často o dost vyššíma než 40 km/h (a to i proti sobě, v protisměru, navíc často v kouřovejch (!) brejlích š samozřejmě čirý brejle se jen na noční kajting nevyplatí kupovat… ), je někdy dost těžký mít z pohledu jezdce přehled o tom, kdo kde je. Rozsvícený auta sice pomáhají v orientaci a osvítí část plochy, ale jezdění je (paradoxně ) příjemnější, když plocha NENÝ osvícená pozemním zdrojem světla. Každopádně je žádoucí, aby byl kajter VIDET !
Od tý doby jsme začali experimentovat s osvícením lyží a boardů (a to snowboardů i kiteboardů), přileb a kajtů – osvítit nafukovačku, není problém, baterie je na sucháči v kajtu a kajt s dodatečnými cca 100 gramy váhy nemá problém a překvapivě nemá problém ani aerodynamicky s LEDkama na náběžce a na žebrech (bánech), na komorové draky už LEDky nelepíme “ poškozuje to zátěr Skytexu, ale jde to případně přidělat na lajny…na youtubu jsou vidět i jezdci s osvíceným oblečením, ale to už mi přijde trochu přitažený za vlasy “ méně je v tomto případě více, bych řek…osvícený drak a prkno stačí až až…viditelnost LED diod je spolehlivě přes 1 km.

 

 

 

 

 

Pár slov k technice osvícení:

Zdroj – modelářské LiPol baterie 3S1P – 2200 mAh, 12.6 V
SVĚTLO – Samolepící LED svíticí pásky (metrové kusy zastřižené nebo spájené na požadovanou délku : paralelně nebo sériově, v rozumných délkách funguje libovolně obojí zapojeni), el. spotřeba pásku v délce 1metr je cca 200 mAh, na boardu (NOBILE NHP 164 cm) je cca 3 metry diod s celkovou spotřebou cca 600 mAh. Na 2,2 AH LiPol zdroj to teoreticky tedy vydrží svítit pres 3 hodiny, v praxi měním baterku ne více než po 2 hodinách páč vlivem nízký venkovní teploty kapacita LiPolek výrazně klesá a LiPol baterie jsou velmi citlivé na vybití pod 3.3 V/cell (na boardu mám baterii v elektrikářský krabičce přilepený na povrchu boardu, u osvícenejch lyží mám kabílky s konektorama vyvedený ven nohavicema a baterii v kapse, je to trochu vopruz při nandávaní lyží, ale baterie je tak více v teple a vydrží o něco déle.)
LED diody jsou zasunuty do transparentní zahradnické hadice průměr 8mm a zasilikované s obou stran silikonovým lepidlem na akvária (celá svíticí aplikace je vodotěsná “ odzkoušená bez problémů i na KiteBoardu) Agresivní Silikonové lepidlo poškozuje tištěný spoj, kterým jsou propojeny LEDky, je proto potřeba zajistit, aby při lepení vodotěsného uzavření hadic nedošlo k přímému kontaktu Silikonu a LED pásku.
Baterie a vypínač jsou zasunuty do prezervativu “ čímž je celá aplikace vodotěsná (používáno pouze na kiteboardu) na snb je baterie v elektro krabičce, ta je pouze vodovzdorná, nikoli vodotěsná “ na snb/snk to není potřeba “ pokud se nejezdí vysloveně přes louže třeba na tajícím ledě.
Prkno je polepeno reklamní folií “ důvod: LEDky se na prkno lepí silikonovým lepidlem na akvária, které opravdu ždržíś tzn., když chcete LEDky po nějaké době třeba strhnout, buÄŹ to nejde dolů vůbec, nebo to jde dolu i s lakem, což by na NOBILE HP 2013 byla věcná škoda! Když se předem prkno polepí reklamní folii, dá se to pak vše bez problémů strhnout i s folií a prkno je pak zase v původním stavu. Navíc folií je pochopitelně možný prkno naladit do jakýkoli barvy.
– Cena folie na prkno se pohybuje v řádech stokorun (dle typu folie), osvícení LED včetně baterií vyjde na cca 1.300 Kč, plus to poskládat dohromady představuje cca 4-5 hodin pečlivější dílenské práce se silikonem, cínem a elektrickou pájkou.
Pár zásad pro noční kiting:
– Dbejte na bezpečnost svou i jiných (dobré je mít alespoň čelovku na přilbě, z čehož plyne, že je dobré mít zároveň i přilbu…)
– Pozor na překážky a speciálně pozor na dráty vysokého napětí a naśpřekvapeníś, tedy na věci a situace, který nečekáte (například zasněženy zemědělsky stroje nebo příkopy a plůtky …), pozor také na šĹˆůry od draků.
– Jezděte jen tam, kde to znáte a kde to neruší lidi ani zvířata (my jsme jezdili na sportovním letišti, kde běžně probíhají i noční lety sportovních letadel se vzlety a přistáváním na rozsvícenou přistávací řadu, čili i zvěř je na noční ruch a světlo v daný specificky omezený lokalitě řekněme žzvykláś, chápu, že je to relativní pojem, ale prostě je dobrý si to alespoň uvědomit a nedělat Ăşplný kraviny (třeba jezdit s osvětleným boardem po lese a tak…). Noční SNK není Ăşplně masová aktivita a taky moc často v noci nefouká, tak bych v tom velký problém neviděl, ale i tak je dobrý občas přemejšlet…
Tak to bylo pár slov o našem experimentování s osvícením výbavy pro noční snowkiting (a kiteboarding). Prkno rozsvítím občas i na kopci, tedy na sjezdovce třeba v mlze nebo při večerním lyžovaní, kde budí stale výraznou pozornost. Je to samozřejmě okrajová záležitost a trošku žĂşletś , a maličko se to blíži žkomediantskýmu zjevuś některých žvytuněných autś,¦ pevně však doufám, že snad až zas tak ostrašujícím dojmem tento SNB/SNK nepůsobí . Náš prvotní impulz byl každopádně bezpečnost (!) “ být viděn při nočním kajtingu “ ve finále je to docela zajímavá aplikace běznýho modelářskýho vybavení do SNK/KB a hlavně fajn zábava!
HAVE A GOOD NIGHT ! – with NOBILE NHP (Night-ride Honza Prokop) 2013 🙂
Yenyk12-TwoTeen v.r.
Ywosh11-OneTeen.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

seventeen − eleven =